משלוחים מהיום להיום עד השעה 12:00

מגזין מידע

מה זה גת ?

סגולות הגת in

מקור השם גת הוא בערבית – قات – קאת. במזרח אפריקה – מירה, באוגנדה – מוסיטאט ובסוואהילית – מלונגה. באנגלית בצורות שונות qat, qaat, chat אך המוכרת ביותר הינה Khat.

מה זה גת? לגת יש המון סוגים ששני הסוגים העיקריים הם – אדום ולבן השיח השכיח ביותר הוא בצבע ירוק. צמח הגת הינו צמח בעל חומרים פעילים והמון סגולות טובות שתרגו בהמשך.

מה הערכים של הגת-
הגת מלא בברזל, בטא קרוטין, סיבים תזונתיים, ועוד המון.

מה זה גת? הגברת הפוריות: מחקרים רבים בדקו ומצאו כי בגת ישנו חומר פעיל טבעי שמשפר את הביצועים הגבריים ואת איכותו של הזרע.
בנוסף ישנם חומרים פעילים בגת אשר בעת הלעיסה משתחררים לדם ומובילים לדיכוי התיאבון. סגולות רפואיות נוספות של צמח הגת מסייע בטיפול בסכרת, השמנת יתר, המרצת מחזור הדם, הפחתת רמות שומנים וסוכרים, שיפור תאי זרע, הקלה על דרכי הנשימה ושיפור החשק המיני.

מה זה גת? “גת הוא סם ממריץ שאינו ממכר”, אומרת הסקסולוגית ד”ר איריס בראון. “כבר הרמב”ם הזכיר אותו כחומר שמרחיב את כלי-הדם. וכידוע, הרחבה של כלי-דם מאפשרת זקפה. בעדה התימנית גם נשים לועסות גת. ולדברי יודעי דבר, זה ‘מרכך’ אותן, מפייס אותן ומקטין את התנגדותן לפעילות מינית. בקיצור, כשהן לועסות, קל יותר לגרות אותן מינית. בארץ גם עדות אחרות הצטרפו לחינגה של הגת, ואני נתקלת בפציינטים צעירים שלועסים”.

מה גת עושה?

לעיסה של עלי הצמח Catha edulis המכונה במקומות שונים Khat, כמו גם “סלט אפריקני”, “תה החבשים” וכן “תה הבושמנים”, ובישראל גת או ג’ת, היא מנהג עתיק יומין שהגיע מהעדה התמנית מלפני קום המדינה.

החומר cathinone הוא בעל זיקה גבוהה לקולטנים של סרוטונין, מה שמציע אפשרות שחומר זה הוא האחראי לתחושות האופוריה שחווים לועסי גת, כאשר השפעת cathinone מגיעה לשיאה לאחר 15 עד 30 דקות, ו-98% מהחומר עוברים בכבד מטבוליזם ליצירת norephedrine.

הגת בעיקר לאחר צריכה מינימלית מעודד מצב רוח, מעורר, מרכז, מרים חשק מיני, פותח את דרכי הנשימה וזרימת הדם, מדכא תיאבון, ועוד.

‎צמח הקאת מורכב מחומרים רבים ולכן אינו קל למחקר. ממה שידוע הצמח בטוח ללעיסה וללא נזקים בריאותיים, למי שאינו לועס באופן יומיומי כמויות משמעותיות. ע״פ וויקיפדיה .

איך צורכים גת-

בדרך כלל עליו נלעסים,
עד לידי עיסה בפה את העיסה שמים בצד הפה בין הלחי לחניכיים ואת המיץ מוצצים (אפשר גם לירוק את העיסה) המיץ המר ממוצה מהעלים תוך כדי הלעיסה, שיכולה להימשך עד מספר שעות. בדומה ללעיסת עלי טבק או קוקה, גם עלי הגת הלעוסים אינם נבלעים. אך הסיבים אינם מזיקים וניתנים לבליעה הם אפילו בריאים!
וכך במשך זמן ממושך לפי ההרגשה והצורך.
יש המייבשים ומרסקים אותם, וחולטים אותם כמו תה כדי להגיע לתחושת אופוריה ועידוד.
באופן מסורתי, לעיסת ג’ת היא שגרה חברתית מאוד נפוצה בתימן בעיקר בחברותא, בה 80% מהגברים ואף 45% מהנשים שם מתמסרים לה משך שנים רבות מחייהם. אפילו לטכניקת הלעיסה יש מסורת, כאשר נהוג ללעוס את העלים הצעירים זה אחר זה, כשכל עלה המוכנס לפה יוצר מסייע ליצירת תפיחה בצד הפה בו נלעס הג’ת.

איך ואיפה גדל הגת-
הצמח המקור הגיע מאתיופיה וכנראה עבר משם לתימן אי שם באלף השנייה לספירה.
כיום הגת בעיקר גדל באתיופיה ומיובא לישראל, וכמובן בישראל בצורה הטובה ביותר.
צמח הגת הינו צמח שאוהב שמש ומים. בעצם מזג אוויר טרופי.
צמח הגת הוא עץ הצומח באופן איטי במיוחד שעליו ירוקי-עד, הדורש השקיה מרובה, ועשוי להגיע אף לגובה של 5-6 מטר, בתלות באזור הגיאוגרפי ובכמות הגשמים.
משתילת הייחור לוקח כ2-4 שנים עד לצמיחת עץ/שיח גת בוגר שמוציא תפוקה.

הבעיה של הגת היא שהוא עונתי. הצמח הזה אוהב חום. קור מייבש אותו. לכן יש מי שמגדלים אותו בחורף בחממות, אבל גת שגודל בחממה פחות איכותי מהגת שצומח באוויר החופשי. המגדלים כבר למדו לייבש את הגת בקיץ, לא לקטוף אותו ולמנוע ממנו מים, כדי שיפרח בחורף. מחירי הגת משתנים לפי העונה. גם משקל חבילה.

האם הגת חוקי?
כיום הגת חוקי בישראל לשיווק בצורתו המקורית בלבד. אך יחד עם זאת כל אחד יכול לעשות בו לצורכו הפרטי כרצונו.
ברוב מדינות המערב הגת הוצא מהחוק עקב צריכה מוגברת בקרב הפליטים שאצלם ופוליטיקות מקומיות.
הגת חוקי בנוסף במדינות אפריקה למיניהם.
במחנה יהודה בירושלים עומדים כל יום שישי בתור עשרות אתיופים ותימנים לקנות גת אצל איתמר אלמיהו, בעל חנות קטנה בשוק. “באים גם הרבה חולי סכרת וחולי סרטן, שהגת עוזר להשכיח מהם את הכאב”, אומר אלמיהו. אני יודע שאנשים לועסים בימי שישי ושבת, כי אז הם לא עובדים. אחרת אתה לא יכול לעבוד, כי הראש שלך בעננים”

מי צורך גת?
כל אחד! כל אחד יכול… אין לגת גיל ואין לגת העדפות כל אדם יכול לקבל את ההשפעות הטובות של הגת בדרכו שלו.
כך למשל סטודנטים רבים צורכים אותו כתחליף טבעי לריטלין.
בני זוג משתמשים בגת להגברת החשק.
אנשים שסובלים מכאבים משתמשים בגת לשיכוך הכאבים והצרות.
למשל גם המון מפורסמים
בין המפורסמים שגת הוא חלק מאורח חייהם: אבנר גדסי, חיים משה, שלומי שבת ופיני חדד. לרוב הם מתקבצים ל”ישיבת תכזינה”, שבמהלכה בין השאר נלעסים העלים הירוקים בחברותא. “פעם בשבוע בערב אני נפגש עם הזמרים שלומי שבת ואבי סינוואני וכמה חברים נוספים ואנחנו מתמכרים לעלים”, מספר הזמר פיני חדד לוויינט.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    Cart